38Shares

In deze blog wil ik jullie meenemen in de wirwar van fietsframes en maatvoering. Vroeger liepen de maten van een frame per centimeter op, waardoor de maatvoering nagenoeg perfect te benaderen was. Tegenwoordig is die uitgebreide keuze nauwelijks nog te vinden. Fabrikanten bedachten de slooping frames, waarmee ze met 5 à 6 framematen bijna alle wielerliefhebbers kunnen bedienen. Bij de exoten kun je nog wel terecht voor op maat gemaakte frames. Maar hoe weet je nu welk frame bij jou past? En waar moet je op letten als je een nieuw frame of fiets gaat kopen?

Tegenwoordig is er een riante keuze aan soorten frames, zowel in uitvoering als in het gebruikte materiaal. Een voorbeeld daarvan is het comfort frame met een hoger balhoofd en een ‘meedeinende’ achterzijde. Een frame dat steeds meer wordt verkocht. Daarnaast kun je het frame een eigen karakter/identiteit geven door te spelen met de matrix, de lay-up van carbon en diverse soorten harsen. Dit was haast onmogelijk in het stalen en aluminium tijdperk. Je had double, triple butted en oversized frames en toevoegingen aan de legering, maar daar hield het wel op.

Nee, vandaag de dag wordt je als wielerliefhebber op je wenken bediend. Van soepel vergevingsgezinde frames tot knetter harde stijve frames. Carbonvezel draden met treksterktes van 12 ton tot wel zo’n 70 ton. Futuristische vormen of klassiek. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is wel te krijgen. Ook zie je dat de merken het steeds meer op de aerodynamische toer gooien; frames ontwikkelt in windtunnels samen met ingenieurs uit de auto-industrie.

Goed passend frame

Op pad gaan met veel te krappe fietskleding of te grote schoenen is geen fijn vooruitzicht. Dit geldt ook voor een niet passend frame. Een fiets moet op maat zijn, dus afgestemd op je romplengte, armlengte en je beenlengte. Daarbij speelt ook je rijstijl en gevoel een rol. De verhouding tussen beenlengte en arm-romplengte kan fors verschillen, zowel tussen mannen en vrouwen, maar ook binnen het geslacht. De meeste Amerikaanse merken bijvoorbeeld hebben een langere bovenbuis in hun frames zitten, terwijl die bij de Italiaanse framebouwer weer korter is. Wie alleen naar de beenlengte kijkt, gaat de mist in. Ik zie regelmatig fietsen die te groot of te klein zijn gekocht. Vaak door fietsenzaken die van hun voorraad af willen en daardoor helaas nogal luchtig met de maatvoering omspringen.

Waar moet je nu als potentiele koper op letten? Ga je voor staal, titanium, aluminium of carbon of een mix ervan? Ga je voor een hardcore racer of een comfortfiets? Ben je een snelheidsduivel, klimmer of een kilometervreter? Wat is de intensiteit waarmee je fietst? Wil je recreatief bezig zijn of wil je je grenzen verleggen? Hoe vaak per week wil je gaan fietsen? Kies je voor gewicht of duurzaamheid? Het zijn allemaal vragen die je moet kunnen beantwoorden. Afhankelijk van de keuzes die je maakt, moet de fiets aan andere eisen voldoen. Uiteraard speelt het budget daarbij een grote rol. Kies je voor die aantrekkelijk geprijsde confectie fiets of laat je hem a la carte bouwen? Een fiets kopen is een traject, waarvoor je tijd moet nemen, jezelf goed moet oriënteren en laten voorlichten door een betrouwbare gepassioneerde verkoper. Het liefst één die zelf ook fanatiek fietst. Alleen dan kom je het dichtst bij jou perfect passende droomfiets.

Fietssamenstelling

Maar hoe werkt dat nu eigenlijk? Je hebt een bepaald budget voor ogen, maar hoe verdeel je dat over je fiets? Een gouden regel hierbij is: verdeel je fiets in drie stukken, namelijk frame, wielen en schakelgroep. Het grootste deel van je budget gaat naar het frame. Deze komt op de eerste plaats, daarna komen de wielen en als laatste de schakelgroep. Hoezo vraag je je dan af? Nou, wel hierom. Met een slap frame ben je nergens. Je komt de bocht niet door en je energie gaat verloren. Hetzelfde telt voor de wielen. Niet stijve wielen maken je fiets instabiel. Het laatste deel van je budget gaat naar de schakelgroep. Deze groepen zijn tegenwoordig allemaal goed en schakelen nagenoeg in alle omstandigheden. Waar je wel bij stil moet staan bij het kiezen van de schakelgroep is hoeveel kilometers je per jaar rijdt. Natuurlijk mag iedereen een Rolls Royce kopen, maar als je een paar duizend kilometer per jaar rijdt is dat zonde van je geld. De duurzaamheid van de schakelgroep zit in de hardheid van het materiaal, de lagering in de scharnierende delen en de precisie van het schakelen. Des te duurder, des te lichter en preciezer. De schakelgroep stem je af op jouw gebruik, zodat je niet onnodig voor hoge onkosten komt te staan door voortijdige slijtage.

Keuze gemaakt?

Je hebt je keuze gemaakt. Je bent eruit en hebt je droomfiets gekozen…….maar dan komen we terug op de maatvoering. Past deze droomfiets eigenlijk wel bij jouw lichaam? Wat doe je met je lange benen en je kortere romp? Toch die droomfiets kopen, een kortere stuurpen laten plaatsen om de framelengte te compenseren? Niet doen! De druk op je voorwiel wordt haast teniet gedaan. Neem bijvoorbeeld een afdaling in de Alpen. Je stuurt scherp in, maar komt zo goed als tegen de vangrail de bocht door. Een deel ligt aan de stuurmanskunst, maar het grootste deel ligt aan de verkeerd gekochte fiets. De verdeling van je lichaamsgewicht klopt niet. Weg plezier. Angstiger de berg af. Meer belasting van je remmen, velgen en je lichaam. En in het geval van de Marmotte, tijdsverlies en daarbij ook nog eens dood- en doodzonde van je verkeerd besteedde geld!

Fietspositionering

Meten is weten, dat is al een eeuwenoud gezegde. Alleen met een goede en professionele meting kun je op jacht naar een merk, dat frames/fietsen maakt die bij jouw lichaam passen. Ik blijf daar op hameren. Ieder zijn vak! Zorg er voor dat er geen natte vingerwerk aan te pas komt. Dit gaat op korte of langere termijn roet in je eten gooien. Termen als ‘stack en reach’ vindt je ook steeds meer op websites van de fietsmerken als je naar de geometrie kijkt. Dit komt door de nieuwe benadering van de fietspositionering.  Er zijn steeds meer bikefitters, die anatomisch en medisch goed zijn onderlegd. Zij maken gebruik van een dynamische meting in plaats van een statische meting, die je bij de meeste fietszaken doet. Bij de statische meting wordt de biomechanica en dynamica niet in de meting meegenomen. Deze meting is dus minder nauwkeurig. Bij de meeste bikefitters vindt, vooraf aan de dynamische meting, een flexibiliteit- en lenigheidstest plaats. Deze test zorgt ervoor dat je beperkingen aan het licht komen, zodat daar rekening met gehouden kan worden. Alleen zo word je perfect op de fiets gezet. Met de waardes die uit die meting komen, ga je op zoek. Je waarborgt je dan ook tegen allerlei kwaaltjes en blessures, die zich tijdens een fietstocht kunnen voor doen. Lees uiteraard eerst de recensies van de bikefitter van je keuze, voordat je deze contacteert.

Fietsen is leuk en gezond. Steeds meer mensen stappen op de fiets. Het is goed voor je spieren en gewrichten. Het is goed voor lichaam en geest. Sociaal in een groep of lekker alleen en je komt nog eens ergens. Of je nu beginnende fietser bent of toe bent aan een andere fiets, laat je goed voorlichten. Een sportieve fiets kopen is een goede investering, maar zorg ervoor dat je een fiets koopt die bij je past zoals je dit ook met kleding en schoenen doet.

38Shares
author avatar
Roger Michielsen
Roger Michielsen is een gepassioneerd wielertechnicus met 25 jaar ervaring in onderhoud en reparaties van racefietsen, mountainbikes en triathlon fietsen. Deze passie voor de wielersport past hij elke dag toe in zijn bedrijf Fix and Ride. Een bedrijf dat professionele, hoogwaardige en flexibele fietsservice levert. Zelf beoefent Roger de sport ook, weliswaar minder dan vroeger, maar nog altijd even fanatiek! Contact: Roger Michielsen Stuur E-mail 013-5913766 of 06-49314439 Website: http://www.fixride.eu/