Sommige renners die zich voorbereiden op een cyclosportive, zoals La Marmotte vragen zich af wat het nut is van een inspanningstest bij wielrennen.
Ik zal dit verduidelijken aan de hand van onderstaande vraag die ik onlangs van een wielrenner ontving:
“Ik fiets sinds 2003. Heb in 2009 de Marmotte volbracht en ga deze dit jaar weer doen. Ik ben de afgelopen jaren steeds intensiever gaan fietsen (afgelopen jaar zo’n 5.000km).
Komend jaar ga ik trainingswedstrijden rijden en in juli dus de Marmotte. Voor de Marmotte is een medische keuring verplicht. Dat is één reden om dit onderzoek te willen. Daarnaast wil ik graag een ‘check’ van mijn prestatievermogen en een preventieve check op mijn gezondheid.
Ik heb namelijk geen blessures, maar voel wel iets ‘trekken’ bij mijn hart. Ben hiervoor in augustus bij huisarts geweest. Die weet het aan een spierverrekking. Afgelopen zaterdag een strandrace gedaan en nu is dat gevoel weer terug (blijft nu ook al dagenlang hangen).
Welke keuring raden jullie mij aan? Via Twitter hadden jullie het over de anaerobe drempeltest. Die doe ik graag.
Is dat verstandig, of is bijvoorbeeld een ‘Groot sportmedisch onderzoek’ beter?
Naast de preventieve check, wil ik graag weten waar ik nu qua prestatie sta en waar de vooruitgang te boeken is.
Komt daar ook een ‘oordeel’ over het functioneren van mijn hart uit? Ik wil namelijk vooral weten in hoeverre ik risico’s aan het nemen ben met mijn hart.”
Voor de Marmotte heb je een gezondheidsverklaring nodig. Er is niet gespecificeerd wat er allemaal in moet zitten.
Maar als je een sportmedisch onderzoek plant, doe er dan één waar je naast preventieve waarden, ook prestatieve waarden uit kunt halen.
Anaerobe drempel test
Een anaerobe drempel test is zo’n inspanningstest, die naast preventieve metingen ook prestatieve metingen geeft. Er wordt een rust-ECG (hartfilmpje) gemaakt en tijdens de gehele test wordt ook het ECG gemonitord (inspannings-ECG).
Tijdens de inspanning wordt voortdurend onder andere de ventilatie, ademfrequentie, teugvolume, opgenomen O2 en uitgeblazen CO2 gemeten.
De belasting wordt per 3 minuten steeds zwaarder, totdat je geen evenwicht (steady state) meer kunt handhaven in die 3 minuten omdat het te zwaar wordt.
Dan ben je voorbij je anaerobe drempel. Daarna wordt het elke minuut zwaarder en ga je door tot je niet meer kunt.
De belangrijke prestatieve waarden die je hieruit krijgt zijn je anaerobe drempel (omslagpunt) in hartslag en wattage. Daarnaast ook je maximale zuurstofopname (VO2max) en je maximaal gehaalde wattage.
Uit deze waarden worden je trainingszones bepaald waar je in de voorbereiding mee aan de slag gaat.
Voor de Marmotte of een andere cyclosportive is het belangrijk om zo hoog mogelijk wattage per kilogram lichaamsgewicht (Watt/kg) te kunnen trappen op de anaerobe drempel. Dat zegt namelijk iets over hoe hard je de berg op kunt rijden.
Kortom: als je een medische keuring laat doen, doe het dan goed!
Een test met preventieve metingen en prestatieve metingen zoals de anaerobe drempeltest is hiervoor uitermate geschikt!
Guido Vroemen, sportarts
Specialist in het testen en begeleiden van duursporters
Guido zal maandelijks een column schrijven met tips, waarmee jij je voordeel kunt doen in de komende cyclosportiven.
Wellicht vind je dit ook interessant:Â Effectiever trainen met een vermogensmeterÂ
Ga je dit jaar La Marmotte rijden ? Ga mee op trainingskamp in de Ardennen. Geheel verzorgd, volgauto, bevoorradingen, begeleiding door ervaren Marmotten
Robert is eigenaar van MarmotteCyclo.nl en geeft je graag tips en informatie over de mooiste Granfondo’s. Met TourdeVacance.com biedt hij reizen op maat naar Granfondo’s, zoals La Marmotte Alpes, Marmotte Pyrenées, Marmotte Valais in Zwitserland, maar ook naar uitdagende fietsgebieden, zoals de Franse & Italiaanse Alpen, Dolomieten en de Spaanse Costa Blanca waar het geweldig fietsen is! Ben je voor jezelf of een groep op zoek naar een mooie uitdaging of heb je een vraag neem contact op.
Zeker nuttig, ik onderga ieder jaar zo’n test doe dat vanaf mijn 40e je hebt dan toch een groter risico als je intensief traint.
Nu voelde ik me de laatste maanden al wat slap, flauw, duizelig enz ik was dus erg benieuwd naar de test, ik had nl het idee dat het door het weer/jaargetijde enz kwam. Wel de testwaardes waren minder als voorgaande jaren, hoewel het gezien mijn lage ijzerwaarden in mijn bloed nog mee viel. Echter was ik dit keer total loss na de inspanningstest en dit was duidelijk toe te schrijven aan mijn lage ijzerwaarde in mijn bloed (hemaglobine en hematocriet). Nu heb ik dat al jaren, maar deze keer dramatisch laag. Ik was dus blij met de test en weet nu waar dat vervelende gevoel vandaan komt. Mijn hematocriet zal nooit erg hoog worden (is ook erfelijk bepaald) en vorig jaar ook lekker gefietst met een hematocriet van 39. Ik zal blij zijn als ik die waarde weer kan halen met suppelementen en rust……. de gemiddelde wielrenner zou niet blij zijn met zo’n waarde en er kan zoveel meer in zitten met een “normale” waarde maarja soms zit het mee en soms zit het tegen en gelukkig is het maar een hobby.! Ik vind het wel best en zal blij zijn als het weer lente is met lekker fietsweer. ;-))
Ondertussen met mijn nieuwe omslagwaarde aan het trainen en ik voel me stukke beter. In combinatie met de ijzerpillen komt het wel weer goed. Toch nuttig zo’n test ik zou het iedereen aanraden.!
Gr.
Raymond.
Hoi Raymond,
Goed advies, dank daarvoor. Waar kan ik zo’n test laten doen?
Vr.gr. Arthur
Hoi Arthur,
Een voorbeeld waar dit kan is in Amersfoort bij http://www.sportarts.org/
Guido Vroemen is expert op het gebied van begeleiding in duursporten,dus dan zit je zeker goed.
Groet, Robert
Heee – dat is mijn mail, Guido! :)
ik heb de inspanningstest 3 weken geleden bij SMA Midden Nederland gedaan (onder begeleiding van Bernhard te Boekhorst).
Het kost een paar duiten (let op: zorgverzekeraar kan deel of geheel vergoeden), maar voor mensen die serieus met hun sport en gezondheid omgaan is dit echt de moeite waard.
Niet alleen geeft de test namelijk inzicht in eventuele risico’s en fysieke afwijkingen, maar het geeft ook inzicht in het prestatievermogen, de gebieden waar verbetering mogelijk is én directe toepasbare tips om die verbetering te realiseren.
In mijn geval zit de verbetermogelijkheid vooral in het verhogen van het vermogen op het omslagpunt door gericht intervalblokken te trainen in de zone vlak onder het omslagpunt. Sowieso is het waardevol dat de test inzicht geeft in de persoonlijke zones. Op gevoel ken je dit vast al wel, maar het is prettig dat een test de grenswaarden aangeeft waardoor je veel gerichter kunt trainen.
En nu volle bak op weg naar Goud in La Marmotte! Ik hoef ‘slechts’ 3,5 uur af te rijden van mijn tijd uit 2009. Alles op alles om dit te realiseren. Het moet lukken.