12Shares

Er is waarschijnlijk nog nooit zoveel keuze in fietssoorten geweest als vandaag de dag. De beginnende fietser ziet door de bomen het bos niet meer. Als je blanco een shop in loopt, dan weet je zo 123 niet wat je moet kopen. De meeste grote merken hebben diverse modellen met allemaal hun eigen karakteristieken. Een “one fits all bike” bestaat niet meer. Wat wordt het? Een aero-, race- of endurance fiets?

Endurance fiets

De endurance fiets is de jongste telg in de modellenreeks. Deze fiets is door fabrikanten ontwikkeld om een breder publiek te bereiken. Een endurance fiets wordt vaak aanbevolen voor mensen die kennis willen maken met de wielersport. De aero- en racefietsen zijn bikkelhard, terwijl de endurance fiets juist een stuk smoother is. De endurance fiets zorgt ervoor dat de trillingen van het wegdek door het fietsframe weggefilterd worden zonder daarbij in stijfheid in te boeten. Dit wordt bereikt door verschillende lagen koolstofvezels anders te lamineren met vaak een iets flexibelere harssoort. Hierdoor kun je een bepaalde mate van flex in buizen creëren. Deze flexibelere buizen worden bij endurance fietsen meestal in de achterste driehoek gebruikt. Alle ontwikkelingen in het frame zijn bedoeld om fietsers meer comfort te bieden. Sommige merken gebruiken zelfs elastomeren om trillingen te filteren. Alles met het doel om je comfortabeler te laten fietsen tijdens langere ritten, zodat je minder vermoeid van je fiets stapt. Comfort is voor deze fietsen dus het marketingwapen van fabrikanten.

“Duurzaam en betrouwbaar zijn dé woorden die passen bij de endurance fietsen.”

Relaxte Fietspositie

“De package”

Ook de geometrie van zo’n endurance fiets is anders dan bij aero- of racefietsen. De geometrie van deze fietsen zorgt ervoor dat je meer rechtop zit op je fiets. Dit komt door een langere balhoofdbuis (meer dan 160 mm bij een medium) en de luiere, lees minder steile gradenhoek, van de voorvork. Het zorgt ervoor dat je stuur hoger zit en je niet zover voorover moet buigen. Het nadeel is dat je meer wind pakt. Mensen die wat stijver in de ergonomie zijn, passen dan ook beter op dit soort fietsen. Om een breder publiek te bereiken met de endurance fiets is het briljante compact en semi-compact schakelsysteem ontwikkeld. Deze schakelsystemen zorgen ervoor dat recreatieve fietsers wat makkelijker de cadans kunnen vasthouden. Ook het klimmen op de racefiets wordt met deze systemen wat gemakkelijker, omdat je een lichtere versnelling kan rijden. Zelfs tot 32 tands. Vaak is ook de afmontage wat robuuster. De instapprijs van dit soort fietsen ligt lager dan de meer race gerichte tegenhangers. Duurzaam en betrouwbaar zijn dé woorden die passen bij de endurance fietsen. Door de iets zwaardere heavy-duty wielen (vaak een mix van aluminium en carbon, afhankelijk van de prijs) en de grotere ruimte tussen de vorken wordt er gekozen voor bredere banden. Dit zorgt voor betere grip in de bochten en lekbestendigheid. Schijfremmen zie je ook het vaakst terug bij dit soort fietsen.

Raceframes

De echte racefiets is door de ontwikkeling van andere frames bijzonder geschikt voor bepaald soort ritten. Bij de racefiets ligt hierdoor meer dan ooit de focus op het gewicht van het fietsframe. Dit komt door de steeds populairder wordende aeroframes. Je ziet profrenners in specifieke ritten de keuze maken tussen een race- en aeroframe. Deze fietsframes hebben een veel agressievere geometrie dan de endurance fiets. De focus ligt meer op de efficiënte “hoofd in de wind” snelheid. Dus een lage voorkant (minder dan 140mm bij een medium) en messcherp stuurgedrag. Vaak ook een iets langere bovenbuis in tegenstelling tot een endurance frame. Dit soort fietsframes zijn meer geschikt voor fietsers met een wedstrijdambitie. Fietsers die krachtoverbrenging hoger in het vaandel hebben staan dan comfort. Raceframes worden met sterkere koolstofvezels en stijve harsen opgebouwd. Dit alles om een zo dun mogelijke buis te produceren zonder concessies te doen aan de stijfheid. Meestal is het versnellingssysteem ook een van het “grote halen, vlug thuis” type. Echter in de praktijk merk je dat dit 53-39 verzet voor velen te zwaar is. De cadans zakt terug naar de negentig en je rijdt jezelf de vernieling in. Dus mocht je toch kiezen voor deze krachtpatser, dan is een semi-compact crankstel beter op zijn plaats.

Sportieve Fietspositie

“De uitdaging voor fabrikanten zit ‘m in het produceren van zo stijf mogelijke marktleidende frames, die toch nog berijdbaar zijn.”

Aeroframes

Toen aero raceframes voor het eerst op de markt kwamen, waren ze zo stijf dat zelfs de profs klaagden. Dit werd veroorzaakt door de manier van bouwen en “het moet stijf zijn” mentaliteit van de fabrikanten. De laatste jaren is hierin wel verandering gekomen, doordat technieken die in endurance fietsframes gebruikt worden nu ook in de aeroframes toegepast worden. Echter, bij de keuze voor aerodynamische buizen gaat het comfortgevoel voor een groot gedeelte verloren. Hierdoor blijft de aeroframe toch beter geschikt voor de serieuzere fietser, amateur of professional. Ook zijwind heeft veel meer vat op deze frames. Qua remprestaties blijven de aeroframes wat achter op de lichtgewicht raceframes en endurance bikes. Het mag jullie wel duidelijk zijn, dat een aeroframe qua geometrie redelijk identiek is aan een lichter raceframe. Agressiever en meer prestatiegericht. Echter wil je een goed aerodynamisch frame maken, dan heb je simpelweg meer materiaal nodig. Dit resulteert in een plus gewicht op de schaal. Frames als dit zijn geproduceerd om hoge wattages zo efficiënt mogelijk over te brengen naar het achterwiel. Integratie en aerodynamica zijn de marketingtools. Dus geen compromissen, maar fullspeed ahead! De stijfheid zit met name in de trapas en balhoofdbuis. Dit is cruciaal voor deze racebakken. De uitdaging voor fabrikanten zit hem in het produceren van zo stijf mogelijke marktleidende frames, die toch nog berijdbaar zijn.

Licht en duur

Uiteraard heb je in de endurance lijn ook genoeg dure modellen, die worden het meest door de serieuze Granfondo fietser gebruikt. Echter de klappers qua kostprijs en gewicht worden toch in de race- en aero fietsen gemaakt. Met gemak gaan veel fabrikanten onder de UCI grens van 6,8 kg. Wat weer een uitdaging is voor de mecaniciens van profploegen om de fiets terug naar de limiet te brengen. Misschien kun je het je wel voorstellen. Extreem lage gewichten resulteren in kostbare innovatieve productieprocessen. Het gebruik van top componenten, wielen, sublieme details en kwaliteit resulteren in torenhoge prijzen voor deze exotische paradepaardjes.

Fietskeuze

Als je met de gedachten loopt om een nieuwe fiets te scoren, ga dan naar een gespecialiseerde raceshop met goed onderlegd personeel. Denk goed na over wat voor soort fiets je wilt gaan rijden. Wat voor type fietser ben je? Hoe vaak trek je erop uit en waarnaartoe? Heb je een flexibel lichaam, ben je getraind of een beginner? Wil je efficiëntie of liever comfort? Kortom laat je goed voorlichten.

De volgende keer wil ik het hebben over carbonreparatie……zin of onzin? Hebben jullie vragen hierover, stuur ze naar info@fixride.eu. Een carbonspecialist selecteert uit de inzendingen de beste vragen, die we vervolgens in de blog gaan beantwoorden.

Deel dit verhaal met je vrienden

Abonneer je op onze updates en ontvang regelmatig tips over het fietsen van Granfondo’s. Vul hieronder je naam en e-mailadres in en je ontvangt daarnaast ook direct het e-book “Marmotte van A tot Z”.

12Shares
author avatar
Roger Michielsen
Roger Michielsen is een gepassioneerd wielertechnicus met 25 jaar ervaring in onderhoud en reparaties van racefietsen, mountainbikes en triathlon fietsen. Deze passie voor de wielersport past hij elke dag toe in zijn bedrijf Fix and Ride. Een bedrijf dat professionele, hoogwaardige en flexibele fietsservice levert. Zelf beoefent Roger de sport ook, weliswaar minder dan vroeger, maar nog altijd even fanatiek! Contact: Roger Michielsen Stuur E-mail 013-5913766 of 06-49314439 Website: http://www.fixride.eu/