La Marmotte, een naam met een bijna magische aantrekkingskracht voor ons wielertoeristen. Een monstertocht in de Franse Alpen die niet misstaat als de koninginnerit van elke Tour de France.
Mytische cols als Col du Glandon, Galibier en Alpe d’Huez worden één voor één op het palmares bijgeschreven. Velen komen terug, want La Marmotte is geen tocht waarbij de meesten bij je eerste deelname de beste tijd (als dat er al toe doet) zullen noteren.
Marmotte Pyreneeën
Februari 2016 was er groot nieuws in Cycloland: organisatie Sportcommunication kondigde een nieuwe versie van de Marmotte aan. In de Pyreneeën welteverstaan. De eerste editie van “Marmotte Granfondo Pyrénées” vond plaats op 28 augustus 2016. Een monstertocht met 163 kilometer en maar liefst 5600 hoogtemeters. Deelnemers waren dol enthousiast.
Marmotte Pyrénées 2017:
Inmiddels is de tweede editie van de Marmotte Pyrénées in 2017 alweer aangekondigd. Deze vindt plaats op 27 augustus 2017.
Wijziging ten opzichte van 2016 is dat er vanuit Saint Luz Sauveur gestart wordt. Daarnaast is de slotklim van 2016 (naar Luz Ardiden) ingeruild voor de Hautacam die vanuit Argelès Gazost wordt beklommen. De welverdiende pastaparty, net als de prijsuitreiking is in Argelès Gazost.
Hieronder vind je een interactieve kaart en routebeschrijving van de prachtige Marmotte Pyreneeën.
Met de start in Saint Luz Sauveur en finish bergop naar Hautacam belooft Marmotte Pyreneeën 2017 weer een kraker van formaat te worden. Uiteraard worden mytische cols aangedaan, waaronder Col du Tourmalet (2115m) en Col d’Aspin (1489m). La Marmotte Granfondo Pyrénées is –net als La Marmotte Alpes in de Franse Alpen– doorspekt met veel wielerhistorie.
Marmotte Granfondo Pyrénées Route 2017:
Aanloopstuk + Col du Tourmalet
Omdat er in 2017 vanuit Luz St Sauveur wordt gestart is er een minder lang aanloopstuk. De eerste uitdaging is meteen de hoogste Franse col in de Pyreneeën: Col du Tourmalet.
Vanuit Luz-Saint-Sauveur bijna 19 kilometer klimmen met 1400 hoogtemeters. Lange steile stukken van een dikke 10 procent. De Tourmalet is de col die het vaakst is beklommen tijdens de Tour de France. Octave Lapize was in 1910 de eerste renner die in de Tour de top van de Tourmalet bereikte. Je vindt hem er nog steeds, maar dan in beeldvorm.
Hourquette d’Ancizan + Col d’Aspin
Na deze toch wel meer dan gemiddelde “warming-up” gaat de route richting Hourquette d’Ancizan op 1564 meter. Vanuit Arreau wordt begonnen aan de roemruchte klim van de Col d’Aspin. Niet de zwaarste col in deze Granfondo, maar je moet hem natuurlijk nog wel even omhoog. “De Aspin” -ook een klassieker uit de Tour de France- is legendarisch vanwege wielrenner Eugene Christophe. Herbert Dijkstra, Maarten Ducrot en hun Vlaamse tegenhangers hebben er al vaak over verteld: Eugene Christophe is de renner die in 1913 tijdens de afdaling zijn voorvork brak. Hij moest deze verplicht zelf repareren. Na een voettocht van 13 kilometer kwam hij in Sainte-Marie-de-Campan aan bij een smid waar hij zijn vork kon herstellen. Uiteindelijk werd hij 7e in het eindklassement.
De Apotheose: Col du Tourmalet vanuit Sainte Marie-de-Campan en de slotklim naar Hautacam
Je krijgt in de Marmotte Granfondo Pyrénées ook de kans om de Col du Tourmalet vanuit de andere kant te bewonderen (of te vervloeken, want deze zijde is nóg een tikkeltje zwaarder..), want eenmaal aangekomen in Sainte Marie-de-Campan gaat het weer bergop de Tourmalet op. Na de afdaling naar Luz-Saint-Sauveur gaat de route richting Argelès Gazost. Vanuit dit gezellig dorp wordt begonnen aan de zeer lastige “Hors categorie” klim naar Hautacam. (1520m) Deze versie van “Alpe d’Huez” in de Pyreneeën telt ruim 13 klimkilometers met bijna 1100 hoogtemeters. Voor de toppers een klim om het verschil te maken. Hautacam was finishplaats in de Tour de France in 1994, 1996, 2000, 2008 en 2014.
Bekijk hieronder een interactieve kaart van de 2017 route van de Marmotte Pyrénées. Deze routekaart is door ons gemaakt op basis van de routekaart -en beschrijving door organisatie Sportcommunication. Gebruik de filters om de cols en bevoorradingen te bekijken. Klik op de col symbolen voor meer informatie, zoals een video en hoogteprofiel over een bepaalde klim.
Maak de kaart met ons nog interactiever! Heb jij de Marmotte Pyreneeën in 2016 gereden of heb je een col van de route al eens beklommen? Was ie zwaar, niet te doen, of viel ie juist mee? Deel het op de kaart, alle tips zijn welkom voor renners die deze granfondo in 2017 gaan rijden. Aan de signalen te merken zijn dat er heel wat. Door te dubbelklikken op onderstaande kaart (niet op de routelijn) kun je je ervaring beschrijven en foto’s en een video toevoegen.
Gegarandeerde inschrijving voor Marmotte Granfondo Pyrénées?
Bekijk ons arrangement
Inschrijving + bevoorrading, Accommodatie, Trainingsritten, alles direct geregeld.
óf
Losse inschrijving? Deze kun je hier boeken.
Vragen? We helpen je graag: robert@tourdevacance.com
Routekaart Marmotte Pyreneeën 2017:
[custom-mapping map_id=”13073″ height=”800″]
Hoogteprofiel Marmotte Pyrénées 2017:
Robert is eigenaar van MarmotteCyclo.nl en geeft je graag tips en informatie over de mooiste Granfondo’s. Met TourdeVacance.com biedt hij reizen op maat naar Granfondo’s, zoals La Marmotte Alpes, Marmotte Pyrenées, Marmotte Valais in Zwitserland, maar ook naar uitdagende fietsgebieden, zoals de Franse & Italiaanse Alpen, Dolomieten en de Spaanse Costa Blanca waar het geweldig fietsen is! Ben je voor jezelf of een groep op zoek naar een mooie uitdaging of heb je een vraag neem contact op.
Col D’Aspin vanaf Arreau is wat pittiger dan vanaf de andere kant (Saint Marie de Campan). Maar een hele mooie klim. ook meer een loper waar je lekker vlot naar boven kunt rijden. Als je boven bent, niet vergeten even terug te kijken naar waar je vandaan komt. Magnifiek uitzicht naar Col du Tourmalet!
Ik heb de Hourquette nog maar één keer gereden en dat was vanaf Arreau. Ben hem dus wel via deze kant afgedaald. Maar daar heb je dus niet veel aan om te weten hoe de klim loopt.
Dit jaar de eerste editie gereden, mooie ervaring.
Deze cyclo moet je een keer gereden hebben.
De editie van 2017 zal nog wat zwaarder zijn ( meer kilometers en hoogtemeters) dus nog meer redenen om hem te gaan rijden.