Schijfremmen op racefietsen. Ik heb geen grotere technische innovatie gezien die geleid heeft tot zoveel commotie, sinds, nou laten we zeggen, toen Shimano met Di2 uitkwam. Natuurlijk wordt er veel gespeculeerd over het gebruik van discbrakes binnen het professionele peloton. En dan nog maar te zwijgen over alle fora waar er lustig op los geschreven wordt waarom wel en waarom niet. Iedereen heeft er wel een ongezouten mening over. Maar geloof het of niet, de schijfrem op de racefiets is in de toekomst de nieuwe standaard!
Aanpassingen in frames
Bij de mountainbike zijn schijfremmen vanzelfsprekend en geheel doorontwikkeld. Echter, een racefiets voorzien van schijfremmen is nog niet zo eenvoudig.Veel heeft te maken met gewicht, maar ook met de integratie van schijfremmen op een raceframe. Fietsframes, waarbij aerodynamica een grote rol speelt, moeten gereconstrueerd worden. En dan hebben we nog niet gesproken over de extra krachten die de schijfremmen op een fietsframe veroorzaken. Fabrikanten moeten frames dus aanpassen om die nieuwe krachten beter te kunnen absorberen/geleiden. Dit betekent voor de fabrikant extra kosten voor research & development en natuurlijk nieuwe mallen waarin de frames gemaakt moeten gaan worden.
Voordelen van schijfremmen
Als ervaren mekanieker, bouw, onderhoud of berijd ik eigenlijk al zo’n twee jaar racefietsen met schijfremmen. Die van de mountainbike al veel langer. Tijdens cursussen en seminairs praat je er veel over met collega’s van andere zaken, die er ook regelmatig mee te maken hebben. Wij zijn het er samen unaniem over eens, volgens ons zijn schijfremmen op de racefiets een dikke plus. Een schijfrem werkt op bijna elk gebied beter dan de conventionele caliper rem. Vanuit een functioneel perspectief is de marketing hype helemaal waar. Schijfremmen zijn -mits op de juiste manier geïnstalleerd en afgesteld- de klap op de vuurpijl als het om de aspecten van het remmen gaat. Het gaat niet alleen over de extra remkracht die je krijgt. Nee het is veel meer dan dat. Een schijfrem remt niet veel harder dan een goede caliper rem, maar het verschil zit hem in de remhendel. Je hebt veel meer controle over de hoeveelheid remkracht. Het kost je minder kracht in je vingers om een grote remkracht te generen. En het voelt ongelooflijk zacht aan, geen weerstand meer van je remkabel. Daarbij presteert het systeem constant of je nu in de regen of bij zonneschijn rijdt. Natuurlijk kun je nog steeds schuivers maken of je wiel blokkeren. Een kritiek punt is wel de hoeveelheid grip van je band. Maar de werking van een schijfrem in de regen heeft zoveel meerwaarde. De slijtage van je velg of een klapband door overhitting behoren tot de verleden tijd. Een schijfrem doet het altijd!
Nadelen van schijfremmen
Uiteraard zijn er ook nadelen. Al wat hier boven staat gaat niet op wanneer het niet op de juiste manier geïnstalleerd is. Hier bedoel ik mee, niet uitgelijnd op het frame zowel als op de schijf. Niet goed ontlucht zijn, zelfs wanneer je je snelspanners niet op de juiste spanning hebt vastgezet. Dan kunnen schijfremmen een heuse nachtmerrie worden. Ik kan jullie wel zeggen dat de schijfremmen zoals die gespecificeerd zijn op de fietsmodellen van 2015 en 2016 praktisch probleem vrij zijn. Kabel bediende “budget” schijfremmen zijn niet aan te raden, deze zijn niet zelfstellend. Dit betekent wanneer er slijtage van je pads ontstaat je zal moeten stoppen om of de kabelspanning op te voeren of de pads dichter bij je schijf te zetten. Ook hebben ze minder remkracht. Alleen een hydraulische schijfrem, dus op oliedruk komt zijn belofte na.
Dan nog even over de kosten van schijfremmen op racefietsen. Niet elk frame is geschikt voor schijfremmen. Schakelgroepen kunnen niet zomaar omgebouwd worden zonder diep in de buidel te moeten tasten. En het gewicht. Ondanks dat de remklauwen (disc) tegenwoordig qua gewicht gelijk zijn aan de velgrem, is de mechanische schakelhendel met oliereservoir beduidend zwaarder dan de niet hydraulische versie. Wil je dat tackelen, dan moet je naar een elektronisch geschakelde groep en dan gaat de kassa pas echt rinkelen. Omdat het nog zo nieuw is en daardoor nog redelijk schaars, is er tweedehands nog maar weinig van te vinden. Je zit dus vast aan specifieke merken en modellen. De uitwisselbaarheid is ook nog niet universeel. Hierdoor is het snel wisselen van een wiel tijdens een wedstrijd moeilijker.
GCN test van Racefiets schijfremmen:
Gevoel
De eerste keer met schijfremmen voelt wat raar aan. Je merkt niet echt verschil met je “oude” velgrem. Het voelt ook niet direct door de iets grotere slag die de hendels maken. Maar na een paar ritten neemt het remvermogen toe, dat “inremmen” is dus geen onzin. Gedurende de maanden die volgen voelen de remmen nog even scherp en direct aan, of het nu regent, sneeuwt of warm is. Schijfremmen op de racefiets werken altijd even goed. De wat grotere slag die de hendels maken, wordt ook steeds logischer. De sterke remkracht kan je bedienen met één vinger. Harder of zachter remmen doe je niet door meer of minder kracht te gebruiken, maar door het hendel verder of minder ver in te duwen. Dit geeft je echt een enorm gevoel van controle! De verzuring van je onderarmen, door het harde knijpen in een lange afdaling, is dus historie.
Conclusie
Het is niet de discussie waarom maar eerder wanneer racefietsen standaard met schijfrem uitgerust zullen zijn. Er wordt nu nog aan de veiligheid getwijfeld, vooral als je in een groep rijdt. De extra remkracht zou tot kettingbotsingen kunnen leiden. Maar dat het een dikke plus is staat vast. Uit betrouwbare bron weet ik dat de UCI er in 2017 groen licht voor gaat geven. Wanneer het gebruik van schijfremmen een vaststaand feit is in het professionele circuit en je favoriete renner er mee rijdt, dan zal de consumentenmarkt snel overspoeld zijn met het gebruik van schijfremmen. Voor de Campy-lovers onder ons, houd in 2016 de world pro tour ploegen in de gaten. Wie weet spot jij wel het eerste prototype van Campagnolo. In ieder geval geeft deze trend je genoeg stof tot discussie tijdens of na een rit met je fietsmakkers.
Roger Michielsen is een gepassioneerd wielertechnicus met 25 jaar ervaring in onderhoud en reparaties van racefietsen, mountainbikes en triathlon fietsen. Deze passie voor de wielersport past hij elke dag toe in zijn bedrijf Fix and Ride. Een bedrijf dat professionele, hoogwaardige en flexibele fietsservice levert. Zelf beoefent Roger de sport ook, weliswaar minder dan vroeger, maar nog altijd even fanatiek!
Contact:
Roger Michielsen
Stuur E-mail
013-5913766 of 06-49314439
Website: http://www.fixride.eu/
Geef een reactie