Onderstaande bericht gaat over de Marmotte route van 2015 die vanwege de gesloten Chambon tunnel verlegd was. Komende jaren staat de reguliere route met Col du Télégraphe en Col du Galibier weer op het programma. Kijk hier voor alle informatie voor de komende editie.
Vanwege de gesloten Chambon tunnel die op instorten staat krijgt La Marmotte 2015 een gewijzigde route. Geen Télégraphe en Galibier dit jaar helaas. Het goede nieuws: we krijgen een prachtige en zeer pittige andere route voorgeschoteld. Lees er hier alles over.
In een notendop: 170 kilometer met 5100 hoogtemeters. Col du Glandon, Lacets de Montvernier, Col du Mollard, Col de La Croix de Fèr en finish uiteraard op Alpe d’Huez.
Nieuwsgierig als we waren zijn we direct de route gaan verkennen. Onderstaande foto’s zijn van eigen hand. Dank aan climbbybike.com voor de hoogteprofielen.
De routekaart en het hoogteprofiel:
Col du Glandon:
Als eerste staat de Glandon op het programma.
Een prachtige col van meer dan 24 kilometer lang. De afdaling van de Glandon tot in Saint Etiene de Cuines is uiteraard ook onveranderd gebleven.
Net na Saint Etiene de Cuines draai je niet zoals normaal de grote weg op richting St. Jean de Maurienne, maar sla je net 50 meter eerder rechtsaf een kleinere weg in richting Montvernier. Eenmaal aangekomen in Montvernier draai je linksaf.  Vergeet zeker niet de tijd te nemen om even goed omhoog te kijken…Superveel hoogtemeters zijn het niet (een kleine 300), maar werkelijk een prachtig gezicht…de Lacets de Montvernier. Fotomomentje waardig….
Leuk detail: Lacets de Montvernier staat in 2015 voor het eerst op het programma van de Tour de France.
Nadat je de de Lacets de Montvernier hebt beklommen daal je na nog een klein stukje klimmen af naar Hermillon. Vanuit Villargondran begin je daarna aan de Col du Mollard. (1638 meter) Vanuit het gehuchtje Villargondran krijg je flink wat haarspeldbochten voor je kiezen. Het eerste stuk door het bos is redelijk goed te doen, daarna iets steiler. Over een lengte van bijna 19 kilometer overwin je 1048 hoogtemeters. Een col om rekening mee te houden dus. Nu onderstaand met het juiste hoogteprofiel.
Na de afdaling van de col du Mollard kom je op de klassieke volgweg naar de Croix de Fèr (vanuit St. Jean de Maurienne) terecht. Nog 14 kilometer met ruim 800 hoogtemeters na de top. De laatste kilometers van de Croix de Fèr zijn schitterend. Maar wellicht zul je daar dan nog weinig oog voor hebben.
Rond kilometer 120 wordt het dak van de Marmotte 2015 bereikt op de top van de Col du Croix de Fèr op 2058 meter.
Na de Col de Croix de Fèr is het grotendeels afdalen richting Allemont. Net voor Rivier nog enkele honderden meters een steile helling en daarna weer naar beneden richting het stuwmeer. Vervolgens terug naar Le Bourg d’Oisans om te beginnen aan het toetje van de dag: Alpe d’Huez!
Alpe d´Huez is 13,8 km lang, 1061 hoogtemeters met een gemiddeld stijgingspercentage van 7,9 %.
21 haarspeldbochten, waarvan de eerste 5 bochten het zwaarst zijn. Ook daarna krijg je weinig mogelijkheden om hier te herstellen.
Finish zoals gebruikelijk bij Palais des Sports.
Robert is eigenaar van MarmotteCyclo.nl en geeft je graag tips en informatie over de mooiste Granfondo’s. Met TourdeVacance.com biedt hij reizen op maat naar Granfondo’s, zoals La Marmotte Alpes, Marmotte PyrenĂ©es, Marmotte Valais in Zwitserland, maar ook naar uitdagende fietsgebieden, zoals de Franse & Italiaanse Alpen, Dolomieten en de Spaanse Costa Blanca waar het geweldig fietsen is! Ben je voor jezelf of een groep op zoek naar een mooie uitdaging of heb je een vraag neem contact op.
De discussie, tussen de standpunten dat het nu geen originele Marmotte is waarvoor men heeft getraind of juist de kans dat 2015 een unieke versie ervan gaat worden, hier buiten gelaten: Het zal een route worden die in elk geval langs prachtige cols zal leiden. Het lijden op de Alpe zal ws in 2015 net zo groot zijn :) Ben alleen benieuwd wat dit zal betekenen voor het aantal deelnemers volgend jaar als er eventueel weer sprake is van de originele variant..
Prachtig deze route, weer eens wat anders, ook hier moet je voor getraind zijn, de orginele route zit in je kop en daar kon je je op instellen (docereren) omdat je prezies weet wat je te wachten staat, nu niet en dat maakt het nog leuker !!!
Dat wordt dus een makkie, dit jaar… Ga meteen een groter verzet erop sleutelen…. Geen voeding nodig onderweg…. Kan beter de Posbank een keer extra doen….
Hoi Robert,
Heb je de route toevallig ook opgenomen en evt. als gpx beschikbaar??
Ik vindt het trouwens een heel mooi alternatief dat ze hebben neergelegd.
Iets meer hoogtemeters, maar we gaan minder hoog.
De hoogte blijft beperkt tot 2058 ipv de bijna 2700 van de Galibier.
Groet,
Karel
Hi Robert,
Als er gpx files aanwezig zijn zou dat heel mooi zijn, ik kan niet wachten.
Aftellen is begonnen.
Als hij inderaad op gps is, houd ik me aanbevolen. Wel fijn als ik alleen ga trainen, route ontdekken, dat ik ‘m op gps heb! Iemand anders misschien al wel op gps???
ik denk dat jullie het verkeerde profiel van de klim naar col du mollard hebben gehaald van climbbybike.
er gaat een klim vanuit villargondran.
svp even checken
mvg
steven zijderveld
Steven, je hebt helemaal gelijk. In de haast vorige week het verkeerde profiel gepakt. Juiste profiel staat er nu op. Bedankt!
@karel, Micheal, Claudia: Bovenstaande route uitgegeven door Sportcommunication is nog schematisch. Exacte wegen zijn hierop voor enkele passages moeilijk te herleiden. Henk Damminga heeft de route globaal uitgezet op Routeyou.com, zie http://www.routeyou.com/nl/route/view/3699481/fietsroute/marmotte-2015-definitief.nl .Dit is een manier om vanaf Hermillon in Villargondran te geraken. Er zijn meer mogelijkheden, even afwachten hoe het precies wordt. Maar je kunt er vast al iets mee!
Worden dezelfde tijden gehanteerd voor het behalen van goud, zilver en brons?
Hallo Stefan,
Informatie over tijdslimieten volgt later in juni vanuit organisatie Sportcommunication.
Robert
Iemand die weet of er een mogelijkheid is om vanop ‘Les deux Alpes’ een bus te nemen naar de start en natuurlijk het belangrijkste is of we na de wedstrijd terug kunnen naar de top van ‘Les deux Alpes’? Iemand ervaring hiermee?
Hallo Robert,
inmiddels zijn de meteorologen het eens: er tekenen zich de contouren af van een ware hittegolf komende week in Zuid-Frankrijk met voorspelde temperaturen van boven de 35 graden in de dalen op de dag van de Marmotte (meteofrance.com). Ik begin mij daar toch wel zorgen over te maken en vraag mij af of de organisatie daar ook rekening mee gaat houden. Heb jij kennis over / invloed op aanvullende maatregelen van de organisatie? Ik stel mij in ieder geval volgende opties voor: extra waterpunten (eerste waterpunt pas op de top van de Glandon bijvoorbeeld lijkt nu ver), “verkoelingsspraydouches” waar je om de 5 km doorheen rijdt op de latere beklimmingen (gebruikelijk in marathons gelopen in de warmte), vervroegen van aanvangstijdstip met een uur, mogelijk zelfs versoepelen van de limieten voor goud en zilver. We starten immers allen met een doel en daar zitten die dag best risico’s aan mocht de temperatuur inderdaad na het middaguur dicht op de lichaamstemperatuur uitkomen, de onvermijdelijke warmte komen we dan zeer slecht kwijt…. Ja we zijn allemaal uitstekend getraind en medisch getest, maar weinigen van ons weten echt in deze omstandigheden hoe ons lichaam reageert op dit soort extreme condities.
Volgens mij een discussie waard.
Serge
Hallo Serge, ik begrijp je zorg, warmte is zeker iets om rekening mee te houden. Ik ben echter niet van de organisatie en heb daarop geen invloed. Extra waterpunten lijken in dat geval voor de hand liggend, maar concreet kan alleen de organisatie je daarop antwoorden. Waarom bel je niet even met organisatie Sportcommunication om te vragen wat hun concrete plannen zijn?
Robert
Beste Serge,
Daar ik lange afstandstriathlons doen kan ik je als tip meegeven, de dagen voor de Marmotte voldoende te drinken. Een soort reserve op te bouwen. Je kan ook ors tegen uitdrogen halen bij de apotheek, en in je drinkbus doen. Natuurlijk de dag zelf is het niet zo evident als er weinig drankposten zijn om je te korten aan te vullen.
Stefan
Een goede check in de dagen voor de marmotte de kleur van je urine te controleren of je voldoende vochtreserve hebt. Dooezichtig (niet geel) is goed. Ook tijdens de Marmotte moet er natuurlijk flink gedronken worden, bij warm weer een grote bidon per uur.
Wellicht al goed om te weten naast de reguliere water-en bevoorradingsposten: In Riviers (Glandon) staat een waterpomp alias bak waar je je bidon kunt vullen. Bovenaan de lacets de Montvenier staat een waterpomp, op de top van de col de mollard staat als je aan komt rijden links van de weg een klein groen pompje. Check altijd of het drinkwater is (Potable). Vandaag de route met meerdere mensen gereden en enkele van bovenstaande pompjes benut. Ook op de Alp in bocht 16, 7 en 6 is er water.
Ook wij vertrekken woensdagochtend met een zijn vieren weer richting Frankrijk voor Ă©Ă©n van de hoogtepunten van het jaar.
Lacet de montvernier een aantal jaren geleden gefietst. Is werkelijke prachtig qua ligging. Geniet er allemaal van!
Als geboren zeeuws vlaming is het me verder opgevallen dat er maar liefst 71 zeeuwen de Marmotte 2015 editie gaan fietsen waarvan 51 deelnemers uit Zeeuws Vlaanderen. Meer dan veertig komen dan weer uit de gemeente Terneuzen of Hulst? Uiteraard is de roerganger van zeeuws vlamingen nog steed Raymond Elizabeth met zijn prachtige uitslagen.
Allemaal heel veel succes volgende week! Het beloofd zoals in 2013 weer een slopende tocht te worden met temperaturen boven de 30 graden. Dit zal in de eerste 10 bochten van de Alpes d’huez snel oplopen richting de 40 graden!
Alle familie en vrienden dus vriendelijk verzoeken om met waterflessen, emmers water :-) klaar te staan op de Alp.
Harold
Voor Serge,
In 2013 was het ook heel erg warm. Er waren veel uitvallers en vele mensen met kramp op de alpes d’huez.
Hoe beter getraind hoe minder last is mijn ervaring. Voor de toppers dus minder een probleem.
Voor alle ander 7000 die meefietsen: Het klinkt wellicht simpel maar toch: Ongeacht je getraindheid draait het erom je lichaamstemperatuur onder controle te houden. Sleutelwoorden zijn dosseren van de inspanning en drinken, veel drinken. (Dit is zoiezo al altijd het advies maar nu zeker).
De beste methode om de eindstreep te halen en de warmte te trotseren is nog beter je krachten doseren en de uitputting uit te stellen (lager hartslag, klein verzet, vaker stoppen).
En als eerder al aangegeven drinken en echt het allerbeste advies. Blijf drinken!!!! drink bijvoorbeeld extra slokken op het moment dat je gaat bijvullen. Als je ieder uur moet urineren is dat een goed teken. Als je heel tocht niet urineert dan…?
Sla dus geen vulpunten over!!! Ikzelf had in 2013 twee grote bidons (dus niet die kleintjes!!). Zorg voor voldoende zouten ( en/of sportdrank) en niet alleen water. Als je veel transpireert (zoals ik) dan verlies heel veel vocht en zouten en dan drink je dus ook als snel 1,5 liter in het uur. Als je dat niet doet dan is de kans op kramp veel groter.
Je drinkt overigens ook beter lauw dan koud water, zeker geen ijsklontjes etc. Draag uiteraard geen zwarte petjes of zwarte kleding. Draag witte of lichte kleur kleding. een natte (witte) doek in je nek (of op je hoofd – band) kan ook voor verlichting zorgen in de verzengende hitte.
Tenslotte: Blijf eten, de motor moet draaien (wellicht meer vloeibaar dan vast als het warm is).
Succes!
Bedankt voor een fantastische Marmotte 2015. Ik heb er van genoten, kijk er met heel veel plezier op terug. Daarnaast ben ik blij dat wij op maandag 29-06 al in Frankrijk waren om te genieten van het mooie gebied in en rond Bourg d’Oisans.
Wellicht een vervolg, of een andere Cyclo :)
Beste Robert,
In mei 2016 wil ik de Marmotte, zoals dit jaar gereden via Croix de Fer gaan lopen.
In grote lijnen heb ik de route op de kaart, maar niet gedetailleerd.
Kun jij mij aan zo’n routeboek helpen, of weet jij waar ik dit kan aanschaffen.
Hartelijk dank voor de te nemen moeite.
Met vriendelijke groet
Hein Manné
Markt 15
4701 PA Roosendaal
Hallo Hein, via http://sportcommunication.info/web2010/carte.php?ID=4938979 kun je de route bekijken. Zou overwegen een gps aan te schaffen, op dezelfde pagina kun je een zgn gpx bestand downloaden dat je op een gps kunt inladen om de route eenvoudig te volgen. Een gpx bestand kun je ook inlezen via Google Earth, dan kun je de route helemaal goed bekijken. Hou er wel rekening mee dat een col zoals de Glandon normaal gesproken (bij normale weersomstandigheden, dus houd rekening met uitloop) pas vanaf begin mei open is…
Hoi Robert,
Hartelijk dank