73Shares

Het is één van de taaiste tijden van het jaar. Met de daling van de temperatuur daalt ook de motivatie om te gaan fietsen in de winter tot onder het vriespunt. Je moet over een flinke dosis discipline en fietsdrang beschikken om met het gure weer op de fiets te stappen. De dagen zijn kort, meestal nat en de temperatuur laat vaak te wensen over. Veel van ons gaan dan ook in de wintertijd naar binnen: denk aan de wielerbaan, schaatsen, spinning of op de indoortrainer. Maar de beste training gebeurt nog altijd buiten op de fiets, daar ontwikkel je de hardheid. Wat core-stability, kracht- of zwemtraining ernaast kan zeker geen kwaad. Wil je iets in het nieuwe jaar presteren, dan moet je vroeg in het voorjaar de basis gaan leggen. Je zult jezelf, maar ook je fiets, moeten wapenen tegen het barre klimaat. Maar met een goede wil en het juiste materiaal, fiets je het hele jaar door rond.

De uitrusting

De uitrusting begint natuurlijk bij jezelf. Wind, regen en kou kunnen ervoor zorgen dat je in een “off” fietsmodus terecht komt. De laatste technieken qua kleding, zorgen dat je jezelf heel goed kunt beschermen tegen het koude natte klimaat. Kwalitatief hoogwaardig kleding kost een aardige duit, maar eenmaal aangeschaft zal je merken dat je bijna met een glimlach uren door de kou kunt rijden. Nog een pluspunt is, dat goede kleding je motiveert om weer op de fiets te stappen. Maar let op; de werkelijke temperatuur en de gevoelstemperatuur verschillen nogal van elkaar. Denk bij fietskleding altijd in laagjes. De eerste laag zorgt voor de afvoer van het transpiratievocht, de tweede laag isoleert en de laatste laag beschermt je tegen weersinvloeden van buitenaf. Je hebt voldoende kleding aan, wanneer de eerste 10 minuten frisjes aanvoelen. Vaak wordt teveel kleding aangetrokken, waardoor het lichaam de warmte niet kwijt kan. Belangrijk is om je polsen niet helemaal te bedekken en ervoor te zorgen dat er wat rijwind bij kan. Onze polsen zijn onze lichaamseigen thermostaat. Dek je ze helemaal af, dan loopt de lichaamstemperatuur sneller op. Ook goede overschoenen of zelfs winterschoenen zijn een pre om aangenaam te kunnen fietsen in de winter.
In de winter verliezen we meer lichaamsvocht door de extra kleding en drogere lucht. Neem dus meer dan 1 bidon mee. Het dorstgevoel wat je in de zomer ervaart, komt in de winter pas later als het kwaad al is geschied. Neem ook eten mee tijdens het trainen in de winter. Je lichaam verbruikt meer calorieën, dus op tijd eten is net zo belangrijk.

“Denk bij fietskleding altijd in lagen”

Fietsen in de winter, tips voor je fiets

Sommige wielrenners hebben het voorrecht om gebruik te kunnen maken van een “winterfiets”. Vaak is dit je oude trouwe dienstmaatje die je niet hebt ingeruild toen je een nieuwe wielrenfiets kocht. Maar ook dit maatje, of je dagelijkse fiets, moet winterproof gemaakt worden. Dit betekent dat alle lagers extra in het vet gezet moeten worden. Zuurvrije vaseline op chromen boutjes en een goede waxlaag op het frame. Pekel is niet je fiets zijn beste vriend. Zorg ervoor dat de rem- en schakelkabels vochtvrij zijn en voorzie deze van een heel dun laagje vet. Dit voorkomt dat ze gaan vastvriezen. Kijk ook goed naar het profiel van je banden. Is het profiel ver weg of rijd je op slicks vervang deze dan. Moet je nieuwe kopen dan het liefst 25 of 28mm breed. Hierbij laat je de bandendruk wat af naar een 6,5 a 7 bar. Dit geeft je net wat meer grip. Verruil je carbon wielen voor stevige aluminium varianten. Een paar goed geplaatste spatborden beschermen je tegen het opspattende water. En dan nog de verlichting. Hier is natuurlijk ontzettend veel in te koop. Wat het allerbelangrijkste is, zijn het aantal branduren van de batterij of accu en het aantal Lux. Zorg ervoor dat je zowel een lamp op je stuur als op je helm hebt, zodat je alvast de bocht in kunt kijken. Goede reflectie op je kleding is een must. Jij ervaart wellicht prima zicht, maar dat kan voor andere weggebruikers weleens anders zijn.

Fietsen in het donker: rijstijl

In het donker fietsen vraagt extra skills. Je moet alerter zijn, een paar extra ogen hebben en vooral losjes op je fiets zitten. Je past je snelheid zodanig aan, dat je het overzicht behoud en weer veilig thuis komt. Wanneer je verkrampt of gespannen op je fiets zit, is het moeilijker om eventuele slippers te corrigeren. Je moet accepteren dat je defensief gaat fietsen. Wanneer je alleen bent en je wordt ingehaald, laat je dan niet verleiden! Maak ook bewuste keuzes in het rondje dat je wilt rijden. Vermijd drukke en gevaarlijke wegen, zoek rustige en overzichtelijke wegen op. Bredere fietspaden helpen. Wellicht is een kleiner rondje meerdere keren rijden beter, dan het gevaar op zoeken door een grotere ronde te maken. Zorg dat je te allen tijde je je telefoon bij je hebt, met een geladen accu natuurlijk. Oortjes in om lekker muziek te luisteren helpt je niet om de omgeving te scannen. Samen met een maatje of groepje fietsen maakt buiten fietsen in de winter natuurlijk een stuk aangenamer. Vaak ook veiliger. Echter houd het tempo rustig, maak er een echte duurtraining van. Rijd je overdag, houd dan die koffiestop en geniet. Let er bij een dagtocht ook altijd op dat je verlichting bij je hebt. Later in de middag of bij slecht weer is het belangrijk dat je gezien wordt.

“Rijd je overdag, houd dan die koffiestop en geniet.”

Onderhoud

In de wintertijd kent het onderhoud een grotere interval, dan wanneer je in de andere seizoenen fietst. Pekel is de grootste vijand van je materiaal tijdens het fietsen in de winter. Spoel daarom je fiets na elke rit heel goed af. Wacht niet tot de volgende dag of een paar uur later. Was je aandrijflijn goed schoon om vervolgens te drogen en terug te smeren. Zorg dat je de scharnierpuntjes van de derailleurs en remmen regelmatig smeert. Siliconenspray verdrijft het water en zorgt ervoor dat het vuil zich makkelijker laat verwijderen. Dit kun je preventief op je fiets aanbrengen. Check ook regelmatig je remblokjes. Deze slijten vele malen sneller in de winter.
Het zal niet altijd even makkelijk zijn om de moed erin te houden en te gaan fietsen in de winter. Zeker niet als je verkleumt van je fiets komt. Echter door vroegtijdig te trainen ontwikkel je een goede basis en daar heb je het hele jaar profijt van. Veel veilige kilometers gewenst!

Abonneer je op onze updates. Vul hieronder je naam en e-mailadres in en je ontvangt daarnaast ook direct het e-book “Marmotte van A tot Z”.

73Shares
author avatar
Roger Michielsen
Roger Michielsen is een gepassioneerd wielertechnicus met 25 jaar ervaring in onderhoud en reparaties van racefietsen, mountainbikes en triathlon fietsen. Deze passie voor de wielersport past hij elke dag toe in zijn bedrijf Fix and Ride. Een bedrijf dat professionele, hoogwaardige en flexibele fietsservice levert. Zelf beoefent Roger de sport ook, weliswaar minder dan vroeger, maar nog altijd even fanatiek! Contact: Roger Michielsen Stuur E-mail 013-5913766 of 06-49314439 Website: http://www.fixride.eu/