Het is ooit met 19mm begonnen. Toen was men er nog van overtuigd dat hoe smaller de band, des te harder je er mee kon fietsen. Hierna volgde voor een hele lange tijd 23mm breedte, terwijl 25 en zelfs 28mm nu steeds meer gezien wordt. Hoe kies jij je racefiets banden ? Aan welke criteria moet de buitenband voor wielrenners voldoen? Koop je die op aanraden van je fietsmaatje, of omdat de band simpelweg mooi bij je fiets past? Bij het kiezen van een band op prestatie is de rolweerstand van de racefiets band één van de meest onderschatte factoren. Veel fietsers denken nog steeds hoe smaller en harder de band, des te beter dat hij rolt. Daarbij schieten lekbestendigheid, duurzaamheid en grip nog door onze gedachten, maar dan hebben we het wel gehad. Hoe zit het nu eigenlijk met de racefietsband en zijn prestatie?
Rolweerstand en luchtweerstand
De totale luchtweerstand van een fietser bestaat grofweg uit 75% rolweerstand van de band, 20% luchtweerstand en 5% contactweerstand van de draaiende delen bij 10 km/h. Met 40 km/h keren de cijfers om. De luchtweerstand is dan 75% en de rolweerstand 20%. Het laatste is voor een prestatiegerichte fietser de realiteit. Luchtweerstand kun je verminderen door een meer aerodynamische houding aan te nemen, maar zal altijd in meer of mindere mate aanwezig zijn. De andere grote weerstandfactor, de rolweerstand, kun je beïnvloeden door de juiste keuze buitenband, binnenband en bandenspanning. Een duurzame band met een stevige karkas en een hoog niveau van lekbestendigheid, rolt niet zo soepel als een band die zeer competitie gericht, licht en delicaat van bouw is. Een bredere band rolt beter en heeft meer grip in vergelijking met een zeer smalle band, maar verliest het bij hoge snelheden door een grotere luchtweerstand. Aan het ene voordeel hangt vaak weer een nadeel vast. Het gemiddelde noemen we allround. Maar waarom zien we dan toch steeds meer bredere banden?
Bij een snelheid van 40 km/uur bedraagt de luchtweerstand van een fietser 75% en de rolweerstand slechts 20%.
Rolweerstand van racefiets banden, de technische achtergrond
De rolweerstand van een band op de weg wordt veroorzaakt door de interne wrijving tussen de binnen- en buitenband, de compound, dus het rubbermengsel waar het loopvlak van gemaakt is en de vervorming van de band, het karkas. De rolweerstand van de band wordt ook beïnvloed door oneffenheden van het wegdek. Door die oneffenheden wordt je fiets telkens gelift, wat een negatief effect veroorzaakt en leidt tot extra rolweerstand. Een lagere rolweerstand wordt beïnvloed door de vervormbaarheid van de band; de soepelheid van de band en het vermogen om snel terug te vormen naar zijn oorspronkelijke toestand. Hoe meer draden per square inch (TPI) in het karkas, des te soepeler en veelzijdiger de band is. Hoe dunner de draden, des te hoger de TPI waarde, des te beter de vervormbaarheid is. Ook het gebruik van een latex binnenband in plaats van een butyl binnenband verlaagt de rolweerstand. Dit omdat de interne wrijving tussen een latex binnenband en de buitenband een stuk minder is. Vandaar dat deze binnenbanden meestal in tubes worden gebruikt. Tubes die alom bekend staan om hun lage rolweerstand en soepelheid. Ook de breedte van de band speelt een belangrijke rol bij de rolweerstand. Door studies en diverse testen is men tot de conclusie gekomen dat een bredere band daadwerkelijk een lagere rolweerstand heeft. Waarom? Een smallere band wordt door het gewicht van de berijder dieper ingedrukt dan een bredere band. Een smalle band heeft door deze vervorming een langer contactvlak met de weg, meer wrijving tussen binnen- en buitenband en dus meer rolweerstand. Bij een bredere band met dezelfde bandenspanning is het contactvlak met het wegdek korter, waardoor er minder vervorming van de band ontstaat. Minder vervorming betekent minder wrijving tussen de binnen en buitenband en dus minder rolweerstand. Daarbij is de luchtkamer groter, dat ervoor zorgt dat de band bij een slecht wegdek de oneffenheden beter absorbeert. Resultaat: minder extra rolweerstand door het liften van je fiets. Uit testen met een Continental Grand Prix 4000SII in 28mm breedte is gebleken, dat deze een aanzienlijk lagere rolweerstand heeft dan zijn smallere broertje met dezelfde bandenspanning. Laat je de luchtdruk in de 28mm wat af, dan meet je slechts 1 watt verlies aan rolweerstand. Fabrikanten geven veel geld uit aan research en ontwikkeling. Ze werken intensief samen met profploegen en luisteren naar de wensen van de renners. Om een voorbeeld te geven: Vittoria heeft onlangs het fenomeen Graphene geïntroduceerd. Graphene is een soort carbon, het dunste en sterkste dat men ooit gekend heeft. Harder dan diamant, 300.000 keer sterker dan ijzer en extreem licht. Vermengd in hun compound levert deze nieuwe aanwinst in hun duurste band de “Vittoria Corsa speed” een revolutionaire winst van maar liefst 40% aan minder rolweerstand op. Het gaat hier om de tubeless versie, waarbij de wrijving tussen binnen- en buitenband niet van toepassing is.
Een bredere bandenkeuze in combinatie met de juiste druk kan een aardige winst opleveren.
Conclusie: Wat is voor jou de beste Racefiets buitenband?
Bij een keuze voor een band spelen veel factoren een rol. Individuele rijdersgewichten, grip en handling, samenstelling van de band, lekbestendigheid, gewicht, profiel en prijs neem je mee in je beslissingsproces. Stuurmanskunst en lef spelen ook een rol. Ook temperatuur heeft invloed op de compound en kan bij lagere temperaturen zorgen voor minder grip. Bandjes die voorzien zijn van een kleurtje hebben beduidend minder grip, hoe mooi ze je fiets opleuken. Met de komst van de bredere band, nieuwe betere materialen en technieken hebben de fabrikanten wederom maar eens bewezen dat het altijd weer beter en sneller kan.
De prestaties op de fiets worden mede gereflecteerd door de hoeveelheid bandenspanning die we kiezen. Het is onwaarschijnlijk, dat twee renners een gelijkwaardige druk hebben in de door hun gekozen racefiets banden. Wat wij vinden van wat voor ons werkt, is afhankelijk van ons gewicht en rijstijl, en waar wij als kuddedieren ons in het algemeen aan vasthouden. Wat je fietsenmaker je aanraadt of wat je hoort in je fietsclub is meestal de standaard. Echter, er is zoveel meer te winnen. Als we weer even verder borduren op het gebruik van bredere racefiets banden, dan is de bandenspanning een cruciale factor! Een bredere 25mm of 28mm band biedt de renner de mogelijkheid met een lagere luchtdruk te rijden, zonder onnodig meer rolweerstand en prestatieverlies. Die lagere druk zorgt voor meer comfort en meer grip, omdat je band een breder contactvlak met de weg heeft. Ook is er meer rust in je lichaam door minder trillingen, waardoor je meer energie overhoudt. Let wel, nog niet ieder frame is geschikt voor de bredere banden hype.
Dan is er ook nog de kwestie van merkloyaliteit. Net zoals bij fietsen, hebben alle fietsers een voorkeur voor een bepaald bandenmerk en model. Het is aan jou welke band je kiest en welke prestatie je wilt leveren. Houd goed in je achterhoofd dat de bredere racefiets bandenkeuze in combinatie met de juiste druk, een aardige winst kan opleveren.
Abonneer je op onze updates. Vul hieronder je naam en e-mailadres in en je ontvangt daarnaast ook direct het e-book “Marmotte van A tot Z”.
Roger Michielsen is een gepassioneerd wielertechnicus met 25 jaar ervaring in onderhoud en reparaties van racefietsen, mountainbikes en triathlon fietsen. Deze passie voor de wielersport past hij elke dag toe in zijn bedrijf Fix and Ride. Een bedrijf dat professionele, hoogwaardige en flexibele fietsservice levert. Zelf beoefent Roger de sport ook, weliswaar minder dan vroeger, maar nog altijd even fanatiek!
Contact:
Roger Michielsen
Stuur E-mail
013-5913766 of 06-49314439
Website: http://www.fixride.eu/
Geef een reactie